lauantai 1. lokakuuta 2011

Jäävejä ja hihnassa seuraamista

Meijän oikeet ohjaajat oli jossain reissuilla ja niitä oli tuuraamassa kaks naista. Ei hajuakaan ketä ne oli? Toisella oli aussi ja toisella kaks BC:tä. Mun ongelmana on alkanu viime aikoina olla se, että jos en tiedä/oo nähny miten joku kouluttaa koiriaan ni oon kauheen vaikeena ottamaan vastaan neuvoja. Ennen kuuntelin kaikkia ja toimin sinisilmäsesti monen eri ohjaajan neuvojen mukaan, mutta nyt kun oma koulutustapa on alkanu vahvistua en kykene ottamaan neuvoja kyseenalaistamatta. Toki se on hyvä asia, mutta ei aina. Esim. nyt mulla oli kauheet ennakkoasenteet kun tuli meidän vuoro treenata. Avoimuutta tarvitaan!

Jäin treenien jälkeen tekemään omiani, otin hihnassa seuraamista ja liikeestä maahanmenoa. En koskaan seuruuta hihnassa, mutta nyt päätin kokeilla, naksuttelin kontaktista ja kivasti meni. Yllätyin että koira tosiaan menee edelleen liikkeestä maahan ilman mitään apuja, koska ei olla aikoihin tehty sitä. Yhen luoksetulon otin myös näille "ohjaajille" ja ne sano ettei siinä ollu mitään huomautettavaa. D oli tänään hieno! Huomenna otetaan ehkäpä vähän kosketusalustaa ja merkille menoa, mutta muuten vaan lepäillään. Lunan kanssa teen kotitottista ja molemmat pääsee suunnistamaan sekä tänään että huomenna.

Ihanaa viikonloppua ! Mä lähen kohta ekoihin töihin ja yöksi vielä tokiin töihin, huoh jaksaakohan sitä?

2 kommenttia:

  1. Peukut sille, että tiedät miten haluat koiriasi kouluttaa! Tiedän tunteen; mutta todennäköisesti aikaa myöten käy myös niin, että osaat suodattaa neuvoja ilman, että koko vieraan antamaa ajatusta tarvitsee hylätä :) Hyväksi kouluttajaksi kasvaminen on aina oppimisen paikka, siinä tarvitaan avoimuutta ja kykyä ottaa vastaan palautetta ja myös ottaa saadusta palautteesta opiksi, mutta myös halua pitää kiinni omista periaatteistaan.

    VastaaPoista
  2. Jep oon kyllä niin samaa mieltä:) Musta vaan tuntuu ettei kukaan kouluttaja oo koskaan valmis, aina on opittavaa muilta. Älkää siis käsittäkö väärin tottakai mä otan ihmisiltä neuvoja vastaan, eihän ryhmässä treenaamisesta muuten tulis mitään. Tää koskee vaan lähinnä niitä joiden treenaamista/suorituksia en oo koskaan nähny tai kenestä en oo kuullu muilta ihmisiltä mitään, jotka tulee vaan suoraan neuvomaan. Oon valitettavasti nähny liian monta kouluttajaa jotka kouluttaa rankasemalla ja pakottamalla vielä tänäki päivänä, ehkä siks oon niin skeptinen.

    VastaaPoista