keskiviikko 15. elokuuta 2012

Tehotreeni

Heippa! Eilen oli totisesti tehotreeni mun pienelle ponille <3 Heidi tuli hakemaan aamusta Detan aksaamaan ja ne oli reissussa melkein pari tuntia. Illalla lähin sitte kohti Espoota Lunan kanssa tokoilemaan. Mentiin Ninan luokse, jossa Ninalla on oma aksa/tokokenttä ja saatiin hyviä oppeja. On kyllä kiva ku toisella on paljon kokemusta ja se osaa heti sanoa mun maneereista ja missä mä ite mokailen. Alotettiin seuraamisella ja Nina hoksas heti että Luna lähtee käskystä eikä liikkeestä seuraamaan, joten vahvisteltiin paljon sitä, ettei "seuraa" sanalla vielä liikuta minnekkään. D:n kanssa oon tehny niitä, mutta jotenki Lunan kanssa en ees ollu ajatellu asiaa. Edistämiseen mietittiin palkan suuntaa ja vasemmalle käännöksessä mun täytyy kääntyä huomattavasti hitaammin ja ensin yläkropalla, että koira ehtii reagoida. Tääki on nii ristiriitasta ku Detta syttyy terävistä käännöksistä ja se nostaa huomattavasti virettä seuraamiseen, mutta eihän ton kokonen koira kykene samaan :D On kyllä hankala ku täytyy pohtia asioita kahen täysin erilaisen koiran kanssa.

Hyppyä muutettiin sen verran, että lähettiin opettamaan Lunan hyppypaikkaa kauemmas, tai siis alastulopaikkaa. Oon opettanu molemmat koirat ihan esteen viereen, mutta se haittaa heti avoimen hypyssä, kun pitäs vauhditta ponnistaa takasin. L hokasas tosi nopeesti mistä on kyse, ihmettelin itekki miten vähän toistoja se tartti pelkästään siihen, että sisäisti paikan minne sen haluun loikkaavan. Se ei oo ollenkaa nii tyhmä ku mitä aina ajattelen :D

Tokalla kiekalla hiottiin luoksetuloa. Tai oikeestaan keskityttiin hiomaan paikalla pysymistä ja sitä ettei koira reagoi liikkuriin, eikä aavistele omiaan. Tähänki saatiin musta tosi kiva treeni aikaan ja heti huomas selkeetä parannusta. Oon tehny paljon myös näitä, mutta oon vahvistellu paikalla pysymistä herkulla ja palkannu luoksetulosta lelulla. Kumpikohan koirasta ois sillon kivempaa? :D Noh nytte Luna hoksas että megapalkan voi saada myös siitä, että istuu ja odottelee. 

Vikalla rundilla tehtiin Lunalle ja Javalle (käyttötervu) paikkamakuu. Nina meni piiloon ja mä jäin palkkailemaan Lunaa näkyville. Muutaman piippauksen päästi, mutta hievahtanukkaa. Javaan se ei reagoinu millään tavalla, kerran nuuskas sitä kohti, mutta se oli siinä. Oon kyllä ylpee, alan jo luottaa siihen ettei se sieltä nouse vaikka kovasti tekis mieli. EN tiiä kerroinko tossa edellisessä postauksessa, että silitän sitä muutaman kerran ja rauhotan, jotta sen vire laskis paikkamakuussa ja maltti kasvais.

Kaiken kaikkiaan oon tosi ylpee tosta koirasta, se kuunteli, teki hienosti, pysy vieraassa paikassa irti, otti kontaktia ja oli muutenki erittäin mallikelponen dobermanni. Siis tää on jo sinänsä meille saavutus, että se pystyy olemaan ilman hihnaa ja että sitä voi palkata pallolla ja se tuo sen KÄSKYSTÄ. Ennen se veti miljoona rundia ja katteli peräänsä lälläslää -ilmeellä. Nyt se tarjoo ite palloa, ku tietää että se lentää uusiks ja että treenaaminen on oikeesti kivaa. Kyllä siitä huomas että toinen kierros oli huomattavasti parempi ja meinaan kokeessaki tehä niin, että treenaan sitä ennen. Näin se saa vireen kokeeseen ja sitä on myös helpompi laskea ennen paikkamakuuta.

Hui, huominen mölli jännittää, katotaan kuinka dobermanni toimii MUN paineillessa. Kokeillaan kuitenki, meni syteen taikka saveen. Eilinen anto kuitenki toivoa toimimisesta, ei niinkää valmiista liikkeistä. Kiitos Ninalle <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti